Projekt Banke turističnih priložnosti Slovenije (www.BTPS.si) se je uradno pričel 7.12.2006 na 9. slovenskem turističnem forumu v Mariboru s prioritetno nalogo: Pospeševanje nadzorovanega pretoka informacij o perspektivnih turističnih idejah z namenom, da se srečajo pravi ljudje in prava sredstva za uresničitev teh idej. Nosilec projekta je Slovenska turistična organizacija, v sodelovanju z Ministrstvom za gospodarstvo – Direkorat za turizem in Turistico, visoko šolo za turizem iz Portoroža.
Komitenti banke oz. uporabniki projekta lahko na BTPS@slovenia.info pošiljajo vloge za izvedbo idejnih in energijskih pologov, katere registrira uprava BTPS. V elektronskih obrazcih komitenti poljubno podrobno opišejo svoj polog, definirajo določila o varovanju njihove poslovne skrivnosti in potrdijo kratek opis, s katerim se javno evidentira vnos novega pologa.
Idejni polog je vpis v bazi podatkov BTPS, ki opisuje novosti s področja turizma in s turizmom posredno povezanih dejavnosti v naslednjih oblikah: ideja; osnutek; načrt; prototip; obstoječi izdelek-storitev, ki ga-jo je možno nadgraditi…
Energijski polog je vpis v bazi podatkov BTPS, s katerim lastnik pologa prispeva k uresničitvi enega ali več idejnih pologov. Lahko zajema npr. ponujena finančna, materialna in druga sredstva ali storitve…
Uprava BTPS skrbi za komunikacijo s komitenti ter drugimi javnostmi in organi BTPS, skrbi za obdelavo pologov, avtorjem idejnih pologov predlaga in vzpostavlja povezave med njimi ter za Svet BTPS pripravlja predloge o ravnanju s prejetimi pologi.
Svet BTPS dodeljuje status obetavnega pologa, ocenjuje in komentira pologe, predlaga povezave med njimi, med idejnimi pologi izbira prejemnike sredstev energijskih pologov ter glasuje o sprejemu/zavrnitvi predlogov uprave o ravnanju s pologi. Za svoje odločitve so vsi izvajalci projekta strokovno in odškodninsko odgovorni.
V letu 2009 (1.1.2009 - 1.1.2010) nas je obiskalo 10,386 obiskovalcev, ki so ustvarili 18,914 obiskov. Obiskovalci so pregledali 91,957 naših spletnih strani in na našem portalu preživeli povp. 00:03:13 min.
V 2009 so bili na portalu www.BTPS.si objavljeni naslednji pologi: 65 idejnih pologov, 9 energetskih pologov, 63 novic o inovativnosti v turizmu ter 12 pologov znanja.
Skupno je v BTPS bazi 505 regitriranih uporabnikov, ki so v letu 2009:
- med seboj izmenjali 40 poročil
- oddali 28 komentarjev
- sprejeli 23 in potrdili 10 prošenj za ogled celotne vsebine pologa
- oddali 331 VIP povabil
- oprejeli 134 VIP povabil
.
2. PRIZNANJA
Svetovna turistična organizacija UNWTO je pred sedmimi leti uvedla nagrado Ulysses, s katero vsako leto opozarja na posebne in inovativne turistične dosežke. Maja letos je eno izmed treh posebnih nagrad žirije v kategoriji javnih ustanov prejela Slovenska turistična organizacija (STO) za projekt Banka turističnih priložnosti Slovenije (BTPS), katerega partnersko izvaja s fakulteto UP FTŠ Turistico in Direktoratom za turizem Ministrstva za gospodarstvo.
BTPS pa ni prejela samo nagrade Ulysses. Priznanje projektu, kot projektu dobre prakse, je namenila tudi Evropska unija, ki bo Banko turističnih priložnosti Slovenije v
Evropskem letu ustvarjalnosti in inovativnosti uradno predstavila in uvrstila tudi kot
primer dobre prakse. Med 200 predlaganimi projekti je Evropska komisija izbrala 80 tistih, ki bodo predstavljeni v posebnem razdelku kakovostno izvedenih projektov, katerih cilji sovpadajo s cilji letošnjega Evropskega leta ustvarjalnosti in inovativnosti.
Mag.
Darja Radić, državna sekretarka na Ministrstvu za gospodarstvo: »Inovacije so ključni dejavnik gospodarskega razvoja in uspeha vsake panoge in turizem pri tem ni izjema - prav nasprotno. Ravno na področju turizma, kjer je med posameznimi turističnimi destinacijami, ki tekmujejo na globalnem trgu, vse težje najti tisto razlikovalno prednost, ki bo hkrati tudi pomenila edinstveno diferenciacijo do drugih ponudnikov inovacije v produktih in ponudbi zaradi svoje edinstvenosti lahko pomenijo odločilno razlikovalno prednost. Prav zaradi navedenega sta obe nagradi oziroma priznanji dokaz, da smo z inovativnostjo in kreativnostjo v turizmu začrtali pravo smer razvoja slovenske turistične ponudbe.«
Mag.
Dimitrij Piciga, direktor Slovenske turistične organizacije in viceguverner BTPS: »Obe priznanji sta za vse, ki so in sodelujejo pri ustanovitvi in nadgradnji Banke turističnih priložnosti Slovenije velikega pomena, saj potrjujeta, da slovenski turizem tudi na področju inovativnosti lahko tekmuje z najboljšimi na mednarodni ravni in se pri tem uvršča v sam vrh najboljših. Hkrati sta tako obe priznanji nova pomembena mejnika v vzpodbujevanju in vključevanju inovativnih idej v oblikovanje produktov in trženjskih prijemov slovenskega turističnega gospodarstva.«
3. NOVOSTI
3.1 Snovalec
V letošnjem letu je bil prvič izveden Snovalec, razpis v obliki energijskega pologa Banke turističnih priložnosti Slovenije, ki se pri spodbujanju ustvarjalnosti in inovativnosti v slovenskem turizmu pridružuje Sejalcu (nagrajuje uresničene novosti). Tudi namen Snovalca je spodbujanje ustvarjalnosti, inventivnosti in inovativnosti. Snovalec spodbuja promocijo in uresničitev novih idej - invencij v turizmu, ki bodo z uresničitvijo v prihodnosti postale inovacije, zrele za kandidiranje na razpisu Sejalec.
Nagrajenci, 'snovalci', so bili skupaj z nagrajenimi 'sejalci' slovesno razglašeni na letnem forumu Slovenske turistične organizacije. Potek izbire snovalcev je koordinirala Banka turističnih priložnosti Slovenije, kjer je bil Snovalec 2009 objavljen kot energijski polog v obliki nagradnega razpisa s skladom 40.000 EUR, ki sta jih za še bolj inovativen razvoj slovenskega turizma prispevala Ministrstvo za gospodarstvo - Direktorat za turizem v sodelovanju s Slovensko turistično organizacijo.
V četrtem ocenjevalnem obdobju od 1.9.2008 do 1.9.2009 se je na portalu Banke turističnih priložnosti Slovenije zbralo 60 idejnih pologov. Ti pologi so (če so njihovi avtorji označili, da kandidirajo za dodelitev statusa obetavni polog) avtomatsko kandidirali tudi za razpis/energijski polog Snovalec. Status obetavnega pologa si je po mnenju članov sveta BTPS zaslužilo 33 prispevkov. Princip izbire je temeljil na 16. členu Splošnih pogojev poslovanja BTPS, po katerem morajo pologi zadostovati naslednjim kriterijem:
1 - Ima polog trajnostni turistični potencial?
2 - Lahko prinese dodano vrednost (ekonomsko, družbeno, ekološko...)?
3 - Je jasno predstavljen in prepričljiv?
4 - Sovpada s strategijami in interesi okolij, v katere se vključuje?
Izbranih 33 idejnih pologov si je poleg sodelovanja v naslednji fazi razpisa Snovalec priborilo tudi pravico do sodelovanja pri energijskem pologu Banke Hypo, ki avtorjem obetavnih pologov nudi prioritetno obravnavo pri kreditiranju uresničitve njihovih idej.
V naslednji fazi so člani komisije Snovalec izbirali kandidate za finaliste, ki si izpolnjevali končne, podrobne prijavnice. Za kandidate za finaliste je bilo izbranih naslednjih 15 idejnih pologov:
- Potovanja za fotografe
- Gostilna Slovenija
- Življenje v kraških jamah in lov na medveda
- Aktivne delovne počitnice v Sloveniji
- SiPark
- Spletna stran vseh slovenskih gozdnih učnih poti
- Doživetje ob Ivanovi skodelici kave
- S kotalkami in rolerji po Sloveniji
- Bivanje na vodi - izdelava apartmaja na vodi
- TUR-TV prva turistična televizija
- Muzej nerealiziranih izumov
- VEČERJA V NEBESIH
- Blagovna znamka lokalne rastline
- Istrski večeri
- Center za razvoj osebne kariere v turizmu
Med njimi je komisija izbrala pet finalistov in med finalisti štiri prejemnike plaket in finančne spodbude. Po slovesni podelitvi plaket na Slovenskem turističnem forumu v Radencih bo nagrajencem v podpis ponujena pogodba s pogoji, ki jih morajo izpolniti, da bodo v letu 2010 po dejansko izvedenih aktivnostih poleg že podeljene plakete prejeli tudi predvideno finančno spodbudo, ki jo prispevata Ministrstvo za gospodarstvo - Direktorat za turizem in Slovenska turistična organizacija. Letošnji nagrajeni BTPS idejni pologi so predstavljeni v nadaljevanju.
Življenje v kraških jamah in lov na medveda - Turizem Kras d.d. Novost je nagrajena zaradi dveh pomembnih vidikov prijavljene ideje. V prvem delu gre za interni nagradni razpis družbe Turizem Kras za izbiro najboljšega predloga za popestritev njihove turistične ponudbe. Med vsemi prejetimi prijavami zaposlenih so s pomočjo razpisa izbrali najboljšega, ga nagradili z denarno nagrado, predlog pa bo v letu 2010 s sredstvi podjetja tudi uresničen. Izdelana bo dodatna podzemna atrakcijska točka "Življenje v kraških jamah in lov na medveda" v neposredni bližini Postojnske jame, ki bo združevala daljno preteklost s sodobno multimedijsko in drugo visoko tehnološko opremo. V prijavi gre torej za primer učinkovitega spodbujanja kreativnega pristopa v podjetju in vlaganja v sodobno nadgradnjo že uveljavljenega turističnega produkta. Komisija je identificirala ključne aktivnosti in določila sofinanciranje ključnih stroškov v predvideni višini 7.500 EUR, s pomočjo katerih bo v letu 2010 uresničen turistični produkt predstavljen slovenski javnosti.
Potovanja za fotografe - Zavod Židana marela. Ideja Potovanja za fotografe predlaga vzpostavitev specializiranega turističnega produkta, namenjenega turistom, ljubiteljem kakovostne fotografije. Potovanja vodijo izkušeni fotografi, ki poznajo destinacije in goste pripeljejo na pravo mesto ob pravem času za dobro fotografijo. Kriterij za izbiro itinerarja v tem primeru ni splošna turistična aktualnost destinacije, temveč njena primernost za izdelavo kakovostnih fotografij s tehničnega in estetskega vidika. Produkt bo s tem spodbujal "nemasovni" butični turizem z visoko dodano vrednostjo in s spodbujanjem ekonomije lokalnih skupnosti. Komisija je identificirala ključne aktivnosti in določila sofinanciranje ključnih stroškov v predvideni višini 8.000 EUR, s pomočjo katerih bo do konca leta 2010 turistični produkt že prisoten v specificiranih distribucijskih kanalih in bo izveden vsaj na treh slovenskih lokacijah s skupno vsaj 20 udeleženci.
Gostilna Slovenija - Obrtno podjetniška zbornica Slovenije na osnovi rezultatov in smernic diplomske naloge Martina Jezerška. Idejni polog Gostilna Slovenija vsebuje pobudo za oživitev skupnega nastopa visoko kakovostnih slovenskih gostinskih ponudnikov, ki bodo na novo definirali in promovirali pojem "slovenske gostilne" z vrhunsko ponudbo in ambientom. Prijavitelji nameravajo pripraviti strokovnen izbor meril za ohranitev temeljnih elementov slovenske gostilne združenih s sodobnimi tehnološkimi in kulinaričnimi trendi. Komisija je identificirala ključne aktivnosti in določila sofinanciranje ključnih stroškov v predvideni višini 8.000 EUR, s pomočjo katerih bo do konca leta 2010 izdelan pravilnik za doseganje naziva "slovenska gostilna" ter bo v pristopni proceduri že najmanj 5 predstavnikov slovenske gostilne najvišjega kakovostnega razreda.
Bivanje na vodi - izdelava apartmaja na vodi - Svibor d.o.o. Gre za drugačen način razmišljanja v slovenski turistični nastanitveni ponudbi. Avtor ideje ponuja izdelavo plovila-apartmaja, ki vključuje temeljne naravovarstvene elemente (čistilne naprave, fotovoltaika, kontrolirani izpusti...), zaradi česar je novost uporabna tako v urbanem okolju kot neokrnjeni naravi. Osnovni koncept gradnje je poenoten; končni izgled, velikost in oprema posamezne enote pa so prepuščene naročnikovi izbiri. Komisija je identificirala ključne aktivnosti in določila sofinanciranje ključnih stroškov v predvideni višini 10.000 EUR, s pomočjo katerih bo do konca leta 2010 nameščen prvi prototip apartmaja na vodi v eni od slovenskih turističnih destinacij.
3.2 BTPS zmenki
Gre za novo okolje, v katerega avtorji vpišejo spletno povezavo do svojega objavljenega idejnega pologa ter izberejo organizacijo, kateri želijo, da idejni polog posredujemo. Če bodo posamezne ideje organizacijam všeč, se bodo z avtorji dogovorile za odkup idej ali za partnersko sodelovanje pri njihovem uresničevanju. BTPS zmenkom se je že pridružilo več turističnih organizacij: Mestna občina Koper, Koren Sports, SAVA TURIZEM - TMC, podjetje za upravljanje dejavnosti turizem, d.o.o., Zavod Židana Marela, Kompas Novo Mesto, Slovenska turistična organizacija, LifeClass Hoteli Portorož, Zavod za turizem Ljubljana... Vabljeni, da predlagate nove organizacije. Na BTPS zmenke torej vabljeni turistični ponudniki in avtorji idej - da skupaj ustvarimo nove priložnosti!
Avtorji idej se nam oglasite na spodnji povezavi.
Vnos spletnih povezav idejnih pologov v BTPS zmenke. Turistične organizacije, ki bi želele prisluhniti novim idejam, pa pišite na naš naslov, da vas vključimo v BTPS zmenke.
4. Zaključek
Možnosti za razmišljanja na temo inovativnosti v slovenskem turizmu letos ni manjkalo. Letošnje letno poročilo zaključujemo s povzetkom prve iz serije strokovnih omizij z imenom FuTuristica, ki se bodo odslej vsako prvo sredo v mesecu odvijala na UP FTŠ Turistici. Strokovna omizja so namenjene študentom, učiteljem in zunanji strokovni javnosti. Prva tema, o kateri smo spregovorili, je bila v skladu z imenom serije omizij, inovativnost. Udeleženci omizja so bili: Dejan Podgoršek - pomočnik direktorja Slovenske turistične organizacije, soustvarjalec in član uprave projekta Banka turističnih priložnosti Slovenije. Matija Koren - direktor družinskega podjetja Koren Sports, ki se je specializiralo na področju športnega turizma, aktivnih počitnic in na uvajanju t.i. "experiental learning" metode. (Koren Sports je prejemnik zlatega Sejalca 2008 - priznanja Slovenske turistične organizacije za inovativne in ustvarjalne dosežke v slovenskem turizmu). Tamara Kozlovič - vodja Turistične organizacije Koper in koordinatorka razpisa za turistične novosti. Borut Likar - izredni profesor na Univerzi na Primorskem, Fakulteta za management, direktor podjetja Korona plus d.o.o. ter Inštituta za inovativnost in tehnologijo, ki izvajata projekte inovativnosti za mlade. Dejan Križaj, idejni vodja projekta Banka turističnih priložnosti Slovenije, višji predavatelj na UP FTŠ Turistici. Po uvodnih izhodiščih vseh naštetih govorcev so se v debato vključili še predstavniki lokalnih turističnih ponudnikov in drugih s turizmom povezanih inštitucij, ki so se udeležili omizja. Skupne ugotovitve za leto 2009 so, da kljub spodbudnim rezultatom aktivnosti, ki želijo vplivati na še večji turisitčni inovativni potencial, v svetu in Sloveniji obstaja ogromna grmada notranjih in zunanjih preprek, ki jih bo potrebno premagati, da se v mislih in dejanjih zgodi preskok. Preskok, ki bo sprožil večjo prilagodljivost in radovednost slovenskih turističnih ponudnikov; kot tudi okolij, v katerih se nahajajo in katerih pogosto toge predpise morajo premagovati, ko se končno odločijo za uvedbo kakšne res drzne novosti. Upajmo, da bodo letošnje nagrade in novosti projekta BTPS k temu čimbolj pripomogle.
Dejan Križaj, Mitja Petelin, Neža Sirc
december 2009, januar 2010