www.slovenia.info
Bank of Tourism Potentials in Slovenia
options
Language English

Deposits::Prva pomoč za vaše ideje

Warning - The content of website portal www.BTPS.si is protected by copyright. The copyright owners are the Bank of Tourism Potentials in Slovenia (BTPS), public agency SPIRIT Slovenia (SPIRIT) and BTPS clients. All rights reserved. Information from the website (text, images, sounds, etc.) may not be reproduced, transferred, distributed or stored without the prior written permission of BTPS or SPIRIT. Some parts of the website contain images that are likewise protected by the copyright of their owners.

Prva pomoč za vaše ideje

Author BTPS
Date
Tuesday, February 12, 2008
Type
News
Za komitente in obiskovalce BTPS smo pripravili povzetke člankov, v katerih si lahko preberete, kako razviti idejo, kako jo tržiti, kako varovati, kako jo preveriti in kako financirati.

Naši povzetki in originalni članki naj vam služijo kot napotek za uresničevanje vaših idej, ki ste jih vložili ali jih nameravate vložiti v Banko turističnih priložnosti Slovenije.


Povzetek članka:
Proces razvoja podjetniških idej

Klub poslovnih angelov Slovenije je lani oktobra v BTPS vložil e-polog: ep-07102301_poslovni_angeli. Njihov poslovni sekretar, Blaž Kos, na svojem blogu piše o podjetništvu, znanju, sposobnostih in veščinah, ki so potrebne za uspeh v 21. stoletju. Pred kratkim je objavil članek, v katerem opisuje proces razvoja podjetniških idej. Njegove misli smo povzeli takole:
 

Veliko ljudi ima dobre ideje, pa vendar le-teh ne morejo prodati niti za nekaj €. Razlog se skriva v tem, da ima v enačbi podjetniškega uspeha sama ideja zelo majhno težo, veliko večjo ima namreč realizacija te ideje. Pomembno je, da imamo dobre ideje, so namreč predpogoj za realizacijo, vendar se moramo nato čimprej osredotočiti na samo akcijo, povezano z idejo!

Ideja sama po sebi je ponavadi vredna okoli 5 – 10% tržne vrednosti projekta. Vso preostalo težo nosi ravno realizacija. Realizacijo poslovne ideje lahko v eni besedi povzamemo z besedo izvršnost. Temelj izvršnosti predstavlja beseda izvajati, kar pomeni, da počnemo nekaj v smeri, da kaj zamišljenega (ideja) postane stvarnost, dejstvo.
 

Poti do dobrih podjetniških idej je veliko, vendar pa je pomembno poudariti, da se le redkokdaj zgodi, da dobimo tako dobro idejo, da je nemudoma primerna za realizacijo. V večini primerov imamo določeno izhodišče, na katerem moramo graditi, dokler naša ideja ne ustreza vsem osnovnim kriterijem dobre ideje. Dva ključna dejavnika, ki po mnenju avtorja članka lahko največ prispevata k razvoju ideje, sta brskanje po internetu (iskalniki) in komuniciranje s pravimi ljudmi.
 

Velikokrat pozabljamo, da mora imeti naša ideja tržni potencial. Hitreje, kot želimo rasti (o tem v Blaževem članku Faze rasti podjetja), in večje, kot želimo imeti podjetje, več ekonomskih kriterijev je, katere moramo zadovoljiti. Če ni trga, naša ideja ni vredna praktično nič (z ekonomskega vidika).
 

Pomemben segment, ko razmišljamo o podjetniški ideji, je tudi varovanje le-te. Najboljša zaščita svoje podjetniške ideje je, da smo korak pred drugimi. Ko nas konkurenca začne kopirati, moramo imeti pripravljene že nove proizvode in storitve. V podjetništvu je bistvena rast, razvoj - konkurenca nas v to neprestano sili. In v povezavi s korakom pred konkurenco zopet pridemo do tako pomembne izvršnosti. Več o varovanju ideje si lahko preberete tudi v Blaževem članku Sporazum o varovanju poslovnih skrivnosti ter v Splošnih pogoji poslovanja BTPS.

Potencial ideje preverimo preko pisanja poslovnega načrta. Vendar je to dokument, ki zahteva veliko časa in truda, zato je smiselno, da stopenjsko preverimo potencial vsake ideje. Najbolj smiselni koraki so v večini primerov naslednji: dobimo izhodiščno idejo, sestavimo različne potencialne poslovne modele, naredimo hitro oceno ekonomike poslovne ideje in se lotimo pisanja poslovnega načrta. Nenazadnje pa, čim prej moramo na teren do naših potencialnih strank, da dobimo povratno informacijo, ali sta naš proizvod oz. storitev pri potencialnih kupcih tudi zaželjena oz. bosta to postala.

In ko potrebujete za izvedbo "le" še test, če je ideja res prava, in pa seveda - finance? Takrat vam odgovorita Blaževa članka Poslovni načrt in Viri financiranja podjetij.


Povzetek članka:
Poslovni načrt

Pri vsaki izvirni podjetniški ideji, ki se nam porodi, še ne pomeni, da gre tudi za zelo dobro poslovno priložnost. Dokument, ki predstavlja sistematični razvoj ideje v poslovno priložnost oziroma dokument, ki preveri potencial naše ideje, imenujemo poslovni načrt.

 
 
Poslovni načrt podjetnik pripravi tako, da se vživi v poslovanje svojega podjetja za nadaljnjih 3 do 5 let. Načrt ima standardno predpisano obliko, ki je povsem sistematična in strukturirano pokriva večino poslovnih področij, ki so za podjetnika izjemno pomembna predvsem na začetku krivulje rasti podjetja.

 
 
V grobem poslovni načrt delimo na dva dela. Prvi je vsebinski del, drugi del pa zajema finančne projekcije ter druge finančne napovedi in kazalnike.

 
 
V vsebinskem delu najprej temeljito opišemo svojo idejo ter panogo, v kateri bo podjetje delovalo, na koncu poglavja pa začrtamo gene podjetja z zapisom jasne vizije, poslanstva in temeljnih vrednot podjetja. Analiza trga je temeljna osnova za načrt trženja in prodaje, kjer natančno opišemo, kakšna je naša vstopna strategija na trg. Pomembno je, da v tem poglavju predstavimo tudi načrt prodaje. Preostali del poslovnega načrta zajema opis nadaljnjega razvoja podjetja. Drugi del poslovnega načrta tako vsebuje finančne preglednice, v katerih prikažemo predvideno finančno poslovanje našega podjetja za obdobje 3 do 5 let. V sklopu finančnih projekcij naj bi bila izdelana bilanca stanja, izkaz uspeha in izkaz denarnih tokov za omenjeno obdobje.

Na drugi strani lahko vedno najdemo kar nekaj argumentov, ki pomembnosti poslovnega načrta kot dokumenta, odvzemajo težo. Najmočnejši argument je ta, da je 95% poslovnih načrtov napisanih »narobe«, oziroma da se v 95 od 100 primerov zgodi povsem drugače, kot je bilo zapisano. V izjemno redkih primerih so rezultati boljši, v večini primerov pa seveda slabši. Odgovor na to seveda je, da poslovni načrt res ni na koncu tako pomemben, v smislu, da se mora točno to zgoditi v prihodnosti, veliko bolj pomemben je poslovni načrt kot prodajni dokument in pa sam proces planiranja, ki ima neizmerno vrednost za podjetnika. Planiranje je zavestno uravnavani delovni proces, ki je sestavljen iz zamišljanja rezultata in procesa dela. S planiranjem si zamišljamo prihodnost, postavljamo cilje in zadevo skušamo čim bolj konkretizirati v kalupih realnosti. Dokument moramo obvezno spreminjati, tako na povratne informacije, ki jih dobivamo, kot tudi glede na spremembe v timu.

Končni dokument naj bi obsegal 20 do največ 30 strani brez prilog in brez slovničnih napak, prav tako naj bi bil oblikovan v skladu s celostno grafično podobno podjetja. Pomembno je, da odraža profesionalnost, naše poznavanje zakonitosti panoge, v kateri nameravamo poslovati, prav tako pa je pomembno, da ne dolgovezimo pri posameznih poglavjih, temveč zapišemo le tiste bistvene stvari, ki so pomembne za naš podjetniški uspeh.


Povzetek članka:
Viri financiranja podjetij

 

Eden najpomembnejših aspektov podjetništva je tudi zagotovitev virov financiranja za ustanovitev, zagon, rast in ekspanzijo podjetja. Pri tem ima podjetnik na voljo več virov financiranja, ki jih mora uspešno kombinirati. V osnovi naj bi podjetnik uspešno kombiniral med dolžniški in lastniškimi viri financiranja.

Največji problem je, da najpogostejši viri dolžniškega financiranja podjetniku niso na voljo, oziroma obstaja zelo majhna verjetnost, da jih pridobi, dokler nima ustreznih bonitet. Razlog za to se skriva v statistiki, ki pravi, da 90% podjetij v 5 letih propade. Ta problem pa lahko rešujejo lastniški viri financiranja. S prejetjem vreče denarja prejmemo v podjetje tudi solastnika, partnerja, ki nam aktivno pomaga pri gradnji in rasti podjetja. Tveganje je v tem primeru za investitorja veliko, saj ob propadu podjetja izgubi celotno ali večino svoje investicije.

Najpogostejše oblike lastniškega financiranja so 4F, poslovni angeli in skladi tveganega kapitala.

Pri 4F (founders, friends, familiy, fools) govorimo o krvnem, rdečem denarju, ki ga morajo vložiti podjetniki vsaj za ustanovitev podjetja ter za pot do prvega impulza s trga, da je izdelek/storitev zanimiva.

Naslednji potencialni vir financiranja so poslovni angeli. To so uspešni poslovneži, ki so zgradili že eno ali več uspešnih podjetij. Tu lahko govorimo o pametnem, modrem denarju, saj poslovni angeli poleg lastnega denarja, v podjetje vložijo tudi svoje znanje, izkušnje in kar je izjemno bistveno socialni kapital. V Sloveniji imamo združenje Poslovni angeli Slovenije.

Če podjetje raste v skladu z načrti, običajno v podjetja vstopijo še skladi tveganega kapitala. V tem primeru v podjetje ne investirajo več posamezniki, vendar gre denar iz sklada v katerega vlagajo banke, pokojninske družbe, bogati posamezniki ter druge finančne inštitucije. Tu pa gre predvsem za zeleni denar, ki ponazarja zrelost.

Vsak vir financiranja pa ima svojo ceno. Ne glede na vse pa je pomembno, da podjetnik uspešno kombinira različne vire in s tem zagotovi ustanovitev ter ustrezno rast, razvoj in ekspanzijo podjetja.

Povzetek članka:
Moj spletni priročnik 32, 12. avgust 2008
(Vir in informacije: Finance, 15.7.2008, www.finance.si, Avtor: Petra Šubic)

V podjetje vložijo od 50 tisoč do 300 tisoč evrov

Z denarjem in znanjem največ sedem let pomagajo graditi podjetja

Za financiranje razvoja podjetja se lahko podjetniki obrnejo tudi na poslovne angele. Kje jih lahko najdejo in kaj lahko od njih pričakujejo, smo preverili v dveh slovenskih klubih poslovnih angelov.

Okoli 15 podjetnikov in poslovnežev, neformalno združenih v klubu poslovnih angelov YES, je v obetavna podjetja pripravljeno vložiti od 50 tisoč do 200 tisoč evrov, do 300 tisoč evrov pa člani kluba poslovnih angelov Slovenije. Zadnji z naložbo ali konvertibilnim opcijskim posojilom postanejo solastniki podjetja za tri do sedem let, pravi Blaž Kos, poslovni sekretar kluba poslovnih angelov Slovenije. Ta je do zdaj izvedel tri naložbe v obetavna podjetja na začetku poti. Ena je bila vredna nekaj manj kot sto tisoč evrov, dve pa okoli 200 tisoč evrov. V podjetje navadno hkrati vloži več poslovnih angelov, saj se tako zanje zmanjša tveganje, podjetnik pa dobi več solastnikov in obenem mentorjev, ki mu pomagajo pri gradnji podjetja.

Ena naložba na 80 do 100 predstavljenih projektov

V stik s klubom poslovnih angelov Slovenije lahko podjetniki stopijo po e-pošti: kos@poslovniangeli.si, telefonu ali prek obrazca na spletni strani: www.poslovniangeli.si, kjer najdejo več informacij. Če podjetnik še nima dokumentov, na podlagi katerih se angeli odločajo o naložbi, mu jih pomagajo pripraviti, pravi Kos. Sam najprej naveže stike s podjetniki, njihove ideje pa obravnava upravni odbor kluba. Od dvakrat do trikrat na leto pošljejo povzetke poslovnih načrtov svojim članom, ki izberejo najzanimivejše projekte. Na investicijski večerji jih podjetniki v živo predstavijo, v prihodnjih tednih pa potekajo individualni razgovori, pogajanja in naložba, ki se zgodi na 80 do 100 predstavljenih projektov.

Bolj kakovostna je prijava, večja je verjetnost, da pridobi poslovnega angela

Ker klub poslovnih angelov YES tesno sodeluje s podjetjem RSG Kapital, je njegova ekipa prvo "sito" za poslovne zamisli podjetnikov, ki iščejo vlagatelje, pravi Tatjana Zabasu, direktorica za investicije in partnerica RSG Kapitala. Podjetniki se jim lahko predstavijo prek povezave na spletni strani RSG Kapital: www.rsg-capital.si, s katero vstopijo v posebno aplikacijo Angelsoft, izpolnijo vprašalnik in "pripnejo" dokumente od poslovnega načrta do predstavitve in filmov, ki jih želijo posredovati potencialnim vlagateljem. Ekipa RSG Kapitala pregleda prijave, dovolj kakovostne in zanimive pa posreduje članom kluba. Nekajkrat na leto organizirajo osebne predstavitve zanimivih projektov, na katerih podjetniki tudi odgovarjajo na vprašanja investitorjev, dodaja Zabasujeva.

Kdo so poslovni angeli

Mentorji, ki pomagajo graditi podjetje

* Poslovni angeli so uspešni poslovneži in podjetniki, ki so že zgradili eno ali več uspešnih podjetij, finančno stanje pa jim omogoča tudi bolj tvegane naložbe v podjetja v začetnih fazah rasti, pravi Blaž Kos iz Kluba poslovnih angelov Slovenije.
* Podjetniku poslovni angeli poleg denarja, ki ga vložijo v podjetje, pomagajo tudi s svojim znanjem in izkušnjami, predvsem pa s socialnim kapitalom - poslovnimi stiki.
* Poslovni angel vpliva na naložbo, pričakuje velik donos, soustvarjanje podjetij pa ga tudi čustveno zadovolji.
* Podjetnik z angelom poleg denarja pridobi novega partnerja, ki mu kot mentor pomaga pri rasti in razvoju podjetja.
* Vlagatelj pričakuje povračilo denarja s 30-odstotnim letnim donosom ob prodaji svojega deleža v podjetju. V grobem pričakuje trikratno povračilo svoje naložbe v treh letih in petkratno povračilo v petih letih ali celo več, če so projekti zelo tvegani, še pravi Kos.

Kako poslovni angeli izbirajo naložbe

Poleg poslovne zamisli so pozorni na ljudi, ki jo uresničujejo, in poslovni načrt

* Poslovni angeli pri odločanju za naložbo upoštevajo velikost trga za izdelek ali storitev, potencial za rast in doseganje želenega donosa, izvedljivost ideje, kompetentnost in predanost podjetniške ekipe, predviden način ustvarjanja prihodkov in vstopa na trg. Pomembna je tudi kemija med vlagateljem in podjetnikom, pravi Tatjana Zabasu iz RSG Kapitala. Poleg dobre ideje in sposobnega podjetniškega tima pa Blaž Kos iz kluba poslovnih angelov Slovenije omenja še potencialno strategijo izhoda vlagatelja iz podjetja.
* Pri predstavitvi poslovne ideje je najpomembnejše, da podjetnik pove tri stvari: kaj hoče narediti (bistvo ideje), kdo bo to naredil (tim) in kako namerava to narediti (poslovni model). Zamisel naj predstavi enostavno, čeprav je izdelek ali storitev kompleksna.
* Ker podjetja v zgodnji razvojni fazi še nimajo pomembnejših referenc ali preteklega poslovanja, poslovni angeli vlagajo v poslovni načrt, predvsem pa v ekipo, ki bo ta načrt uresničila. Ideja ni dovolj za uspeh, najpomembnejša je ekipa, ki bo idejo uresničila.
* Podjetnik naj pove, kaj od vlagatelja pričakuje - v finančnem smislu ali drugače.
* Pogosta napaka je po izkušnjah Blaža Kosa preveč tehnično usmerjena predstavitev ideje, ki jo je težko razumeti, še posebno, če poslušalec ni iz panoge. Ni jasno prikazano, ali je ideja dejansko tudi poslovna priložnost - kdo so kupci, kako velik je trg ...
* Narobe je tudi, če je predstavitev povsem poslovno usmerjena in prikazuje ambiciozno zavzemanje trga in izjemno optimistične finančne napovedi, premalo pa je informacij o inovativni ideji z visoko dodano vrednostjo, inovativnem poslovnem modelu, pravi Kos.
* Več težav od nerazumljivih ali pomanjkljivih predstavitev pa je po kosovih izkušnjah s poslovnimi načrti, večina podjetnikov namreč ne zna pripraviti ustreznih.

 
Additional Info
There is no additional info for this item.
Deposit preview comments
Only registered users can add comments.
X

Cookies

BTPS uses cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue we assume that you consent to receive all cookies from BTPS website.
I agree
More information...